10 tips voor een professionele website

Een professionele website zorgt voor meer zichtbaarheid, meer kliks, meer klanten en dus ook meer omzet. Daarmee is een website dus meer dan alleen je online visitekaartje. Het is tegenwoordig de plek waar je potentiële klanten jou en je diensten beter kunnen leren kennen.

Een professionele website heeft een goede balans tussen vormgeving, inhoud, opbouw en techniek. Door de juiste balans toe te passen op jouw website, komt je boodschap goed over bij de bezoekers van jouw website. Bovendien zorgt een goede boodschap uiteindelijk ook voor meer klanten.

In deze blog geef ik je 10 tips die je direct kunt toepassen om jouw website te professionaliseren en beter af te stemmen op dat wat jij jouw klanten te bieden hebt.

1. BLIJF JEZELF

Deze staat bewust op nummer 1. Er zijn zoveel mensen die in de teksten op hun website ineens anders praten. Sommige mensen worden formeel of gaan heel omslachtig praten. Mensen willen graag zaken doen met mensen, ook op het internet of misschien moet ik zeggen: Juist op het internet. Hoe meer jij jezelf bent in je teksten en de uitstraling van je website, hoe meer mensen je aantrekt die ook echt bij jou passen.

Als je een andere toon aanslaat, dan gebruikelijk is voor jou, ga je zeker niet je ideale klant aantrekken en dat zou toch jammer zijn. Dus doe jezelf een plezier en praat op je website met je toekomstige klanten, zoals je normaal ook praat.

2. SCHRIJF VANUIT HET OOGPUNT VAN JE BEZOEKERS

Veel mensen maken de fout om de teksten op hun website te schrijven vanuit zichzelf. Veel websites zijn een opsomming van de fantastische kennis en kunde van de eigenaar. Hoe goed je ook bent in wat je doet, de bezoeker van jouw website is niet geïnteresseerd in jou. De bezoekers van jouw website zijn op zoek naar de oplossing voor een probleem dat ze hebben.

Daarom is het cruciaal om de teksten op je website te schrijven vanuit het oogpunt van jouw bezoekers. Benoem hun problemen en vertel dan over de oplossing die je ze kunt bieden.

De enige pagina waarop je mag opscheppen over jezelf, is de ‘Over mij’ pagina.

3. HOU HET SIMPEL & OVERZICHTELIJK

Mijn websites hebben allemaal in meer of mindere mate dezelfde opbouw en dat is niet voor niets. Er is veel onderzoek gedaan naar de opbouw van websites en wat dat voor effect heeft op het handelen van jouw bezoekers. Een website die geen duidelijke opbouw heeft, wordt doorgaans snel weer verlaten.

Mensen beslissen in ongeveer 3 seconden of ze op je website blijven of niet. Dat betekent dus dat je maar heel kort hebt om een goede indruk te maken.

Die goede indruk maak je door een heldere opbouw waarbij je gebruik maakt van korte stukken tekst, bijpassende scherpe afbeeldingen en voldoende witruimtes.

4. LAAT ANDEREN JE AANPRIJZEN

Eerder gaf ik je aan dat jezelf aanprijzen niet de manier is om klanten te winnen. Je teksten schrijf je vanuit het oogpunt van je bezoekers en pas als de bezoeker beslist om meer over jou te weten te komen, dan vertel je over jezelf. De bezoeker van je website vind die informatie op de pagina ‘Over mij’.

Een goede manier om jouw bezoekers te laten weten hoe goed je bent in wat je doet, is eerdere klanten vragen om referenties en die vervolgens op je website te plaatsen. Dit is de online mond-op-mond reclame en zoals je wellicht weet, is de mond-op-mond reclame nog steeds het krachtigst.

5 GEEF VEEL WAARDE

Mensen kopen tegenwoordig niet zomaar iets meer van het internet. Ze willen eerst meer weten over jou, voordat ze tot een aankoop overgaan. Daarom is het een goed idee om veel waarde te delen op je website. Hoe meer je jouw bezoekers geeft, hoe beter ze een beeld kunnen krijgen van wat jij voor ze kunt betekenen. Wees dus niet bang om je kennis te delen.

Ook kun je je bezoekers een cadeautje aanbieden in de vorm van een gratis ebook of een gratis mini consult, in ruil voor hun mailadres. Zo kun je deze bezoeker vaker waardevolle informatie aanbieden, maar dan in zijn of haar mailbox.

6. ZORG IEDERE WEEK VOOR NIEUWE CONTENT

Als je terugkerende bezoekers hebt, dan wil je natuurlijk graag dat ze steeds opnieuw waardevolle informatie kunnen vinden op jouw website. Van een business coach weet ik bijvoorbeeld dat er mensen zijn die haar een jaar lang volgen voordat ze een aankoop bij haar doen. Voor haar volgers post ze iedere week een nieuwe blogpost bijvoorbeeld.

Ook zoekmachines vinden je leuker als je regelmatig nieuwe waardevolle content op je website plaatst. Mijn advies is om tenminste iedere 2 weken iets nieuws te posten op je website.

7. MOOIE VORMGEVING

Dit is natuurlijk een open deur, maar hoe mooier je website, hoe meer die aanspreekt. Ik bedoel dan niet dat je er allerlei flitsende bewegende dingen op moet zetten, wat dat vinden de meeste bezoekers dan vooral weer irritant. Ik bedoel dat het er lekker fris uit ziet met scherpe foto’s en een mooie vormgeving.

8. ZORG VOOR EEN SSL CERTIFICAAT

Een SSL certificaat zorgt ervoor dat je website veiliger is voor je bezoekers dan een website die dat niet heeft. Bovendien laten zoekmachines zien of jouw website veilig is of niet. Een website waarvan de zoekmachine aangeeft dat deze niet veilig is, zal door veel mensen vermeden worden.

9. UPDATE REGELMATIG

Software voor websites verandert continu. Als je een WordPress website hebt met verschillende plugins bijvoorbeeld, dan heb je vast al ontdekt dat zowel WordPress, je thema als de plugins regelmatig nieuwe updates krijgen. Als je die niet op regelmatige basis draait, dan kan het zijn dat dingen niet goed meer functioneren. Dit kan problemen geven voor zowel de functionaliteit als het uiterlijk van je website.

Als je zelf je updates draait, is het heel belangrijk dat je ook even test of alles nog werkt. Het gebeurt helaas regelmatig dat plugins niet meer werken en soms worden ze zelfs gehackt.

10 ANALYSEER JE WEBSITE

Door een dienst als Google Analytics te gebruiken, kun je zien hoe de bezoekers van jouw website zich gedragen. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe lang ze op je website blijven en welke pagina’s het meest bezocht worden bijvoorbeeld. Als je een blogpost hebt die veel bezocht wordt, dan kun je ervoor kiezen om meer content te plaatsen die in lijn ligt met die post. Zo wordt je website nog aantrekkelijker voor jouw doelgroep.

GRATIS WEBINAR

Ook ik heb cadeautjes op mijn website voor mijn doelgroep en een heel cool cadeau dat ik aanbied is het gratis webinar Bereid je website voor in 10 simpele stappen, waarin ik je dus door die stappen heen leid die nodig zijn om de bouw van jouw website voor te bereiden.

Check deze pagina voor meer informatie over dit gratis webinar

Sharing is caring...

Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on google
Share on pinterest
Share on telegram

Gerelateerde Posts

Informeren zonder verkopen

Ik had het smoordruk toen ze me vroeg of we even konden bellen. Geen probleem zei ik, want voor haar maak ik

Fouten maken hoort erbij

Vol verbijstering staar ik naar mijn scherm. Vier berichten heb ik gemist. Vier reacties op de advertentie voor mijn masterclass ‘Bereid je website

Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op deze website accepteer je ze automatisch.