Het hebben van een specifieke doelgroep is cruciaal bij je online zichtbaarheid. Business coaches noemen het ook wel je ideale klant. Het specificeren van je doelgroep of ideale klant is noodzakelijk. Als je niet precies weet wat je doelgroep is, dan is het lastig om deze te benaderen.
Business coaches gaan vaak na wat intern werk met jou op zoek naar je ideale klant. Dat is voor heel veel mensen lastig, omdat hun product of dienst natuurlijk voor iedereen geschikt is. Je focussen op iedereen is net als schieten met losse flodders. Je raakt er niemand mee.
Wat is een doelgroep?
Een doelgroep is een groep potentiële klanten waar je je communicatie op gaat afstemmen.
Als je aan de slag gaat met een business coach, zal deze je ergens in het traject een ideale klant laten beschrijven. Zij gaan meestal zover dat dit op 1 specifieke persoonlijkheid uit komt.
Bijvoorbeeld: een werkende moeder tussen de 35 en 45 die in de Randstad woont. Ze wil graag meer tijd voor zichzelf, maar komt daar eigenlijk nooit aan toe. Ze vind dat ze niet moet klagen omdat ze het in basis voor elkaar heeft, maar eigenlijk is ze dood moe en niet meer zo gelukkig.
Je gaat dus iemand beschrijven, waarbij je kijkt naar onder andere de volgende zaken:
- Geslacht
- Locatie
- Leeftijd
- Karaktereigenschappen
- Gezinssituatie
- Interesses en hobbies
Hoe vind je je doelgroep?
1. Beschrijf je ideale klant
Allereerst ga je dus je doelgroep beschrijven, zoals in het voorbeeld. Maak het zo specifiek mogelijk. Wees niet bang om mensen uit te sluiten. Door te kiezen, word jij ook gekozen. Als je niet kiest, spreek je de taal van niemand en ga je dus ook niemand bereiken.
2. Doe marktonderzoek
Zoek je ideale klant op, bijvoorbeeld op social media. Kijk waar hij of zij naar op zoek is en check dan of jouw aanbod hierop aan zou kunnen sluiten.
Je kunt het ook vragen aan iemand die het profiel heeft van jouw ideale klant. Wat heb je nodig? Waar word je blij van en wat is voor jou een absolute no go?
Let ook specifiek op het taalgebruik van jouw ideale klant.
3. Analyseer je concurrenten
Onderzoek of er andere aanbieders zijn en zo ja, wat bieden zij dan? Zijn ze succesvol? Waar richten zij zich op bij de doelgroep? Welke problemen van de doelgroep lossen zij op? Hoe doen ze dat? Wat doen ze goed en wat doen ze minder goed?
Zet dat dan vervolgens weg tegen wat jij te bieden hebt. Zijn er dingen die jij beter doet of die beter aansluiten bij je doelgroep. Waar kun jij je in onderscheiden?
Waarom is dit nodig?
Toegegeven, het vraagt even wat van je tijd, maar deze stap is cruciaal voor jouw bedrijf. Hij is ook cruciaal voor het maken van je website. Als jij niet heel specifiek weet wat jouw doelgroep is, dan ga je deze niet kunnen aanspreken.
De kans is dan groot dat de teksten op jouw website niet matchen met de mensen die jij graag als klant wilt. Dan kan je website nog zo mooi zijn, maar als je niemand raakt is het alleen maar een mooie website.
Je website is bedoeld om jouw ideale klant aan te trekken en dat doe je het liefst zo dat het voor hem of haar direct goed voelt. Een goed gevoel geef je door zijn of haar taal te spreken. Dat versier je dan vervolgens met de juiste layout en afbeeldingen.
Het is de investering waard
Het is dan misschien even wat werk aan het begin. Uiteindelijk heb je er gedurende je hele ondernemerschap profijt van. Bij iedere tekst die je moet gaan maken, weet je welke taal je hebt te spreken. Je weet wat de problemen zijn die jij voor jouw ideale klant kunt oplossen en je weet ook hoe je welke beloftes kunt maken om dat te doen.