Wat voor soort website zoek jij?

Mijn eerste website was een informatieve website voor mensen die wilden afslanken. In die tijd werkte ik op kantoor als software tester en werd veel te snel veel te dik. Toen ik op zoek ging naar een dieet, ontdekte ik dat er veel info miste. Ik besloot wat ik leerde te delen op een website.

In de loop der jaren veranderde de website van puur informatief, naar een website met blog, naar een website met blog en recepten. Ik heb de website nooit offline gehaald, omdat er nog steeds vele duizenden mensen op komen om informatie te halen over gezondheid.

Verandering

Als je net begint met een bedrijf of als je net begint met online zichtbaar worden, dan heb je vaak maar een paar pagina’s nodig om jezelf, je product, dienst en/of informatie op te zetten.

Na verloop van tijd kan het zijn dat je een ander soort website nodig hebt of dat je je bestaande website wilt uitbreiden.

Als je een (nieuwe) website gaat maken is het handig om vast een beetje rekening te houden met wat je wellicht in de toekomst wilt gaan doen.

Makkelijke websites

Veel mensen kiezen voor hun eerste website voor een kant-en-klaar website maker, om zelf snel en makkelijk een website te maken. Dat is vaak een voordelige optie, die later duur wordt, omdat er veel beperkingen op zitten. Als je dan je website wilt verhuizen, moet je hem vaak opnieuw (laten) bouwen. Dit omdat de nieuwe software niet kan communiceren met de website maker.

Het beste is om altijd te werken met WordPress.org, dat is gratis software waarop mooie professionele thema’s en plugins kunnen worden gebruikt, waarmee jij iedere professionele website kunt (laten) maken die je wenst.

Als je een makkelijke website zelf wilt maken, kijk dan eens naar deze masterclass, hier leg ik je precies uit hoe je dat doet. Als je het op deze manier doet, ben je ook voorbereid voor eventuele uitbreidingen die je later wilt doen.

Verschillende soorten websites

1. Informatieve website

Om je een beetje een indruk te geven wat voor verschillende soorten websites je kunt maken, heb ik hier een overzicht voor je van de meest gebruikte websites en vertel je kort wat je ermee kunt.Informatieve website
Een informatieve website is zoals het woord al zegt een website waarop je informatie deelt. Bijvoorbeeld over jouw bedrijf.

Een informatieve website bestaat meestal uit een home pagina waar kort informatie wordt gedeeld over jou en je aanbod. Daarnaast heb je pagina’s waarop je je aanbod uitgebreider toelicht, een pagina waar je over jezelf vertelt en een contact pagina.

2. Blog

Toen ik met mijn gezin ging rondreizen, ben ik een blog pagina begonnen. Een blogpagina begin je als je vooral verhalen wilt vertellen over een specifiek onderwerp. Mijn blog ging over rondreizen door Europa en wat dat met ons deed als gezin.

Veel mensen met een informatieve website, voegen daar ook een blog aan toe en andersom. Ik heb op mijn blogpagina ook informatie toegevoegd.

Als je een informatieve website hebt is het altijd een goed idee om ook een blog bij te houden over onderwerpen die gerelateerd zijn aan jouw product en/of dienst. Je helpt zo de zoekmachines jou te vinden, waardoor jouw doelgroep je ook beter kan vinden.

3. Webshop

Als je direct online producten wilt verkopen, dan maak je een webshop. Een webshop vraagt vaak een ander ontwerp dan een informatieve website of een blog. Bij een webshop zie je op de homepage vaak direct de producten die worden aangeboden.

Belangrijk bij een webshop is dat je duidelijke informatie zet bij de verschillende producten en niet alleen maar een titel, prijs en foto. Hoe specifieker je bent met de informatie over jouw producten, hoe beter je webshop gevonden wordt.

Veel mensen met een informatieve website, zoals coaches, hebben een webshop gekoppeld aan hun informatieve website om hier direct coachingstrajecten of andere diensten op te kunnen aanbieden. In deze variant is de webshop niet de basis van de website, maar een extra functionaliteit die het aankoopproces voor de ondernemer automatiseert.

Dit is zo een punt waar je van te voren over na mag denken, voordat je je website gaat (laten) maken. Met name de keuze van de software is hier cruciaal. Ook andersom, als je een webshop wilt hebben, waar je met de tijd meer informatie aan wilt koppelen.

Het mooiste is als je je website bouwt in WordPress met een Divi of Elementor thema. Op die manier kun je mooi gestylde info toevoegen aan je webshop en een mooie webshop toevoegen aan een informatieve website en/of blog.

4. Portfolio

Als je fotograaf bent of andere visuele dingen maakt, die je wilt tentoonstellen op je website, dan heb je een portfolio website of pagina nodig.

Je wilt dan een gallerij, slider of andere toffe optie om je werk te laten zien.

Het idee is dat je niet al je werk online zet, maar dat wat jouw ideale klant het meest aantrekt.

Elementor heeft fantastische mogelijkheden om je werk op een mooie manier tentoon te stellen. Bovendien kun je met Elementor ook weer heel mooi informatie om je portfolio heen leggen. Helemaal in stijl met je portfolio zelf.

Persoonlijk vind ik Divi hier wat minder geschikt voor.

5. Online lesomgeving

Steeds meer ondernemers willen hun informatie delen in een online lesomgeving. Ook de online lesomgeving is heel goed te maken in WordPress. Je kunt je lessen opbouwen in bijvoorbeeld Learndash.

Voor toegang tot je online lesomgeving kun je een prijs rekenen. Je kunt er ook een lidmaatschap aan koppelen bijvoorbeeld. Een deel vrij toegankelijk en een ander deel betaald is ook mogelijk.

Het leuke van een online lesomgeving is dat je meerdere klanten tegelijk kunt bedienen door je kennis en kunde in online lessen met ze te delen.

6. Eigen community

De meeste mensen bouwen hun community op in Facebook. Dat is leuk, maar misschien herinner je je Hyves nog? Veel mensen hebben destijds een business gebouwd op Hyves en toen was het platform ineens verdwenen.

Ik ken ook ondernemers die door een verkeerde post hun volledige Instagram account zijn verloren. Dit kan natuurlijk gebeuren op ieder social media account.

Daarom kiezen steeds meer mensen voor een eigen community. Een eigen community maakt het mogelijk om in eigen beheer een platform te beheren waar jouw klanten met jou en elkaar kunnen communiceren. Op deze manier blijft de informatie ook in eigen beheer en krijg je een steeds rijkere omgeving met meer en meer info voor jouw klanten.

Wat ik vaak doe is voor mijn klanten een lesomgeving maken met daaraan gekoppeld een community.

Andere websites

Naast deze 6 verschillende websites zijn er nog andere mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een media platform, bijvoorbeeld voor een televisiekanaal oid.

Wat je ook nodig hebt, je komt een heel eind met WordPress en compatible thema’s en plugins.

Alles wat ik boven heb genoemd is te combineren. Je kunt beginnen met iets eenvoudigs en steeds een beetje verder uitbreiden als je de juiste tools gebruikt.

Wellicht duizelt het je en vind je de investering van de genoemde tools te hoog. Weet dat als je je website bij mij host, dat je veel tools van me kunt krijgen. Meer info over hosting bij mij, vind je hier.

Wil je graag zelf je website maken en toegang hebben tot mooie layouts en bijbehorende tools? Dat kan op de Webblez Academy.

En heb je vragen? Boek dan gewoon een vrijblijvend gesprek met me in.

Sharing is caring...

Gerelateerde Posts

Hoe bereik je jouw doelgroep?

Het hebben van een specifieke doelgroep is cruciaal bij je online zichtbaarheid. Business coaches noemen het ook wel je ideale klant. Het

De voordelen van een website

Om maar direct met de deur in huis te vallen: 93% van de aankoopbeslissingen start met een zoekopdracht in een zoekmachine. Als

Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op deze website accepteer je ze automatisch.